Als de trend een paar jaar geleden grenzeloze verbeeldingskracht was voor SEMA-achtige builds, is het misschien tijd om dingen weer naar de uitvoering te verschuiven …
Hoor me uit. We waren vaak verbluft door enkele van de concepten die het afgelopen decennium op shows en evenementen werden onthuld, maar zo vaak bleven ze precies dat, concepten. Dit waren projecten die waren gemaakt voor hun pure initiële impact, maar zelden de inhoud of het vermogen hadden om dingen te ondersteunen. Omdat de meeste van deze projecten alleen bestonden om de bekendheid van een bepaald merk of een bepaalde productlijn te vergroten, hadden ze na afloop van de shows hun doel gediend en waren ze vaker wel dan niet in de ether verdwenen.
We leven nu in een heel andere wereld in vergelijking met zelfs de laatste SEMA Show in 2019. Auto’s zijn veel meer gewaardeerd geworden, zowel letterlijk als figuurlijk, en ik denk niet dat we nog veel meer gevallen zullen zien van auto’s die worden gesneden omhoog omwille van de impact niet meer.
Naarmate het publiek beter geïnformeerd wordt, kijken ze nu verder dan de kopdetails van een build voor meer informatie. Dus je hebt een Lamborghini V12 voorin een Tesla gemonteerd, maar werkt het en werkt het goed? Anders, wat is het punt?
Projecten moeten vanaf het begin veel beter worden overwogen, niet alleen met het oog op de impact van hun onthulling, maar ook op hun langdurig gebruik.
CSF-race zijn geen onbekenden met het bouwen van projectauto’s die zowel de aandacht trekken als een duurzaam doel dienen. van hun Evo X Global Time Attack-auto aan eigenaar Ravi Dolwani’s persoonlijke 1.000whp 1/2-mijl 991 Turbo S, hebben CSF Race eerder laten zien dat ze zich echt kunnen committeren aan een project dat verder gaat dan de onthulling ervan.
Ze vertrouwen ook niet op tactieken voor het aankondigen van schokken, maar geven er de voorkeur aan hun publiek vanaf het begin van de reis mee te nemen. Er zijn geen zwart-witfoto’s of gepixelde gebieden die bedoeld zijn om te plagen; CSF Race doorloopt elk onderdeel van het project tot in de kleinste details naarmate de reis vordert, en laat niets verborgen en nergens voor hen om zich te verbergen.
Laten we daarmee eens nader kijken naar hun SEMA 2021-project 1982 Porsche 911. Voor een bedrijf dat bekend staat om hun prestatie-koelproducten, zou de beslissing voor CSF Race om een natuurlijk aanzuigend luchtgekoeld project te bouwen een wenkbrauw of twee moeten wekken.
Het avontuur begint
De beslissing om een luchtgekoeld project te bouwen, was simpelweg te danken aan Ravi die interesse in hen ontwikkelde tijdens de ontwikkeling van CSF Race’s nieuwe lijn van hoogwaardige, OEM+ oliekoelers voor luchtgekoelde Porsches. In januari 2021 werd begonnen met het terugbrengen van een ongevalvrije Californische auto tot het blanke metaal bij SV Auto in Ontario, Californië.
In de bekwame handen van Simo Veharanta, die de belangrijkste medewerker is van dit project met CSF Race, is het uiteindelijke plan om een unieke achterhaalde Porsche 911 te creëren die ervaring en ouderwetse esthetiek moet balanceren met nieuwe ideeën en moderne technologie in een klassieke Porsche-stijl.
Het exterieur is ontworpen door auto-ontwerper Jon Sibal en belooft een ’73 RSR-stijl met moderne accenten.
Tien maanden lijkt misschien voldoende, maar Simo schat dat iets van deze omvang normaal gesproken twee jaar zou duren.
Als zodanig worden afzonderlijke delen van het project tegelijkertijd uitgevoerd in de hoop dat alles net op tijd samenkomt voor de tentoonstelling in november in Las Vegas. In plaats van de last-minute SEMA-rush, zijn CSF Race en SV Auto sterk begonnen in de hoop de crunch volledig te vermijden.
Het is een ambitieus plan en er wordt geen tijd verspild.
Met de auto rechtstreeks vastgeschroefd aan een aangepaste mal, werd deze teruggebracht tot blank metaal en gespoten met een etsprimer voordat het echte fabricagewerk begon.
Krachtpatser
Tegen de tijd dat maart voorbij was, werd er gestaag vooruitgang geboekt. Met de fabricage rustig op de achtergrond, werd de focus verschoven naar het letterlijke kloppende hart van het project.
Het verhaal gaat verder bij de gerenommeerde Porsche-motorbouwer Prato Motorwerks, die in het verleden vaak en met succes met SV Autos heeft samengewerkt. Het kan niet genoeg worden benadrukt hoe belangrijk het is dat dit project consequent in de juiste handen wordt gegeven, iets wat realistisch gezien alleen kan worden bereikt met ervaring. U moet de juiste mensen kennen om te vertrouwen, en vertrouwen wordt verdiend door jarenlang samen te werken.
De highlight-reel voor de voltooide motor zal indrukwekkend zijn. Wat ooit een standaard 3,6-liter 993-motor was, zal worden teruggebracht tot 3,9 liter met ongeveer 400+ pk.
In plaats van alleen een regelrechte racemotor te zijn, moet deze motorbouw rekening houden met de bruikbaarheid van de auto op straat en op het circuit. Het moet volgzaam zijn met gewelddadige neigingen, en het is een goede balans om te vinden.
Om dit te bereiken is het, naast het kiezen van een deskundige motorbouwer, het gebruik van alleen de beste en beproefde onderdelen. Fabian Prato legt uit dat ze het zich niet kunnen veroorloven om te bezuinigen, omdat ze anders het risico lopen voortijdig defect te raken.
Er is een fascinerend gesprek gaande tussen alle aanwezige partijen over de evolutie van de luchtgekoelde motor en hoe mensen ze vandaag de dag blijven ontwikkelen, samen met veel meer details die het best te horen zijn uit de mond van het paard.
Uiteraard wordt de motor gekoeld door een paar nieuwe Porsche-oliekoelers van CSF Race. hun nieuwe rechtsvoor Carrera stijl oliekoeler, evenals een binnenkort te verschijnen RSR-achtige oliekoeler vooraan in het midden die in het midden van de aangepaste voorbumper zal worden gemonteerd.
De Flex
Realistisch gezien is er maar zoveel dat je aan de buitenkant van een Porsche kunt doen voordat het raar begint te worden, maar er is voldoende gelegenheid in de auto om creativiteit te uiten en een opmerkelijke aandacht voor detail te tonen.
Voor dit deel van het project wendde Ravi zich tot Rogelio’s Auto Upholstery, met wie ze al eerder succesvol hebben samengewerkt.
Het doel was hier opnieuw om moderniteit in het klassieke Porsche-DNA te brengen. Ik kan me niet voorstellen dat er te veel fashionista’s onder ons zijn op Speedhunters, maar het idee om echte designer Goyard-tassen te nemen, ze open te snijden en het iconische handgemaakte patroon te gebruiken om delen van het interieur en de middens van de Sparco SPX-stoelen zijn geïnspireerd.
Het was dit specifieke detail dat me ervan bewust maakte dat het niet zomaar een backdate van 911 zal zijn. Het zou veel gemakkelijker – en niet te vergeten goedkoper – zijn geweest om voor een semi-gestript interieur te gaan met wat spatten suède en alcantara, maar ik denk dat de gekozen richting echt laat zien hoe toegewijd alle betrokkenen zijn om dit project naar een hoger niveau te tillen .
Als je bereid bent om $ 10.000 aan designerproducten voor je interieur te versnipperen, dan kan niemand echt zeggen dat je de dingen niet serieus neemt.
Deze aflevering biedt ook een blik op de nu gebouwde en binnenkort bekabelde motor, compleet met een aangepast GT3-plenum, Kinsler ITB-brandstofinjectie en een aangepast uitlaatsysteem. Het gaat ook kort in op het drive-by-wire-systeem en het MoTeC-motorbeheer, allemaal verzorgd door Ryan Basseri op Rywire.
We bekijken ook een deel van het fabricagewerk tot nu toe, inclusief de nauwkeurig vervaardigde aangepaste halve kooi met een afneembare harnasstang.
De volgende aflevering
Dit is ook niet het hele verhaal tot nu toe.
De nieuwste toevoeging aan de serie introduceert Ryan formeel en laat hem uitleggen hoe hij van plan is de volledige kabelboom voor de 3,9-liter motor te maken.
“We hebben dubbele stekkers, dubbele servo’s en dubbele gasklepstandsensoren, dus er is een soort van twee van alles die veel I/O in één kleine doos propt”, Ryan legt het uit voordat hij aanzienlijk meer in detail gaat.
Er is ook een blik op de afgewerkte Sparco SPX-stoelen.
De vooruitgang is tot nu toe gestaag en terwijl Ravi, Simo en co. nog geen tekenen van stress vertonen, wordt het nog een uitdaging om de auto begin november op tijd af te krijgen voor SEMA. De uitdaging is volledig door henzelf opgelegd en is alleen maar moeilijker gemaakt door de normen die ze zichzelf hebben opgelegd.
Maar als je iets waardevols wilt creëren, is dit het pad dat je moet volgen.
Nieuwe afleveringen van Backdate naar de toekomst première op CSF Race’s YouTube zender elke vrijdag.
Paddy McGrath
Instagram: pmcgphotos
Twitter: pmcgphotos
paddy@speedhunters.com
Foto’s door Darrien Craven
Instagram: _crvn_
creditSource link